Split - 11 en 12 juli - Reisverslag uit Split, Kroatië van Michèl Eggenkamp - WaarBenJij.nu Split - 11 en 12 juli - Reisverslag uit Split, Kroatië van Michèl Eggenkamp - WaarBenJij.nu

Split - 11 en 12 juli

Door: Michèl Eggenkamp

Blijf op de hoogte en volg Michèl

13 Juli 2017 | Kroatië, Split

Na de kater komt zonneschijn. Ik verlaat Budapest om het volgende land de bezoeken. Kroatië.
Voor ik mijn reis bedacht, dacht ik wanneer dat niet zou lukken, dat ik een rondreis door Kroatië zou doen. Mijn verwachting is dan ook wat hoger. Echter was het ook het plan dat ik hier wat extra rust zou nemen.

In de trein is het redelijk rustig. Ik had een slaapplek gereserveerd. Maar het was 18:15, dus nog niet echt tijd. Het zou een rit zijn van bijna 14 uur. De langste van alles.
Ik zat in mijn eentje in de cabine. Niet echt gezellig. Op weg naar het toilet raak ik in gesprek met Justin. Een Mexicaan. Hij zat in een cabine met 4 kibbelende Franse dames waar hij beetje gek van werd. Hij vroeg of hij bij mij in de cabine kon omdat ik toch ruimte zat had. Na ruim 3 uur over van alles en nog wat gepraat te hebben, laat hij me een foto zien.

Het is een foto van nationaal park Krka nabij Split. Hij zat te denken een auto te huren en daarheen te rijden. We spraken af dit de volgende ochtend goed in kaart te brengen. Hij moest van de conducteur weer terug naar zijn eigen cabine. Omdat er bij mij mensen bij kwam. Een moeder met 2 kinderen, Hongaren. Hun Engels werd het niet. Dus zat er niks anders op dan wat te lezen en te gaan slapen.

Prima kunnen slapen in de trein. Uiteindelijk met wat meer dan een uur vertraging kwamen we aan in Split. Op het perron had ik met Justin afgesproken. Er stond nog iemand bij. Peter. Een Deen. Een jongen die nog nooit eerder echt gereisd had. Ook hij ging mee.

Onderweg naar het centrum (naar mijn gereserveerde hostel) maakte we een plan. Door de vertraging kozen we ervoor om de volgende dag naar Krka te gaan. Tijdens het ontbijt hadden we besloten dat een met een tourbus mee gingen in plaats van zelf een auto te huren.

De eerste dag gingen we naar Brac. Een eiland bij Split. Daar was nog iemand vanuit de trein. Een Britse, Jennifer (Jen).
Met z'nn 4en zijn we over het eiland gegaan van strand naar strand. We hadden onze eigen eten en drinken mee. Lekker relaxen bij het helder blauwe water met de bergen als panorama op de achtergrond. Een erg gezellige dag sloten we ’s avonds af op het vaste land van Split. Wederom zelf onze eten en drinken meegenomen. Peter, onze Deen had een appartement wat verder, Jen kon niet meer terug naar het eiland Brac waar ze verbleef en Justin en ik hadden het hostel nog niet echt bekeken. We besloten in de nacht maar met Peter de Uber te nemen en daar te crashen. 3-4 uurtjes slaap, want we moesten al vroeg weer op om naar Krka te gaan. Jen was afgehaakt, die wilde bijslapen.

Peter, Justin en ik zijn de tourbus ingestapt. Die zette ons na iets meer dsn een uur rijden af bij de ingang van het park Krka. Wow, wat een schitterend park. We gingen met de boot verder het park in. Tot we bij de enorme watervallen kwamen. Prachtige plaatjes. Maar vooral genoten van het moment. Na ruim 2 uur ongeveer door het park te hebben gelopen zijn we gaan zwemmen nabij de waterval. Dat was erg lekker, want het was zo'n 34 graden in het park. Gevoelstemperatuur lag wel tegen de 40 aan. Dus wat verkoeling kon geen kwaad.

Nabij de watervalrand in het water kwamen we in contact met 2 zusjes uit Melbourne, Australië. Zij verbleven ook in Split. Na ruim een uur in het water bij de waterval besloten de gesprekken ’s avonds in het centrum van Split voort te zetten. Dit omdat zowel zij als wij de bus/boot moesten halen. Hierbij verlieten we dus ook dit waanzinnige park.

Terug in Split, Justin moest even iets regelen voor zijn verblijf verder in Split tijdens het Ultra Festival Europe aldaar.
Als ik geweten had dat dat festival (met heel veel Nederlandse DJ's) daar was geweest, had ik mijn reis anders gepland. Daarbij is dus wel duidelijk dat door de manier van reizen ik iets te weinig flexibel ben. Maar dat is niet anders.

Na het eten hadden we ’s avonds bij Terminal F afgesproken met de 2 Australische zusjes. Een typische buitenbar met lekker muziek, drankjes en goed gezelschap.

Ik poste op mijn facebook die avond: #noshoesindenmark
(als je bovenstaande hashtag zoekt op facebook kom je waarschijnlijk uit op mijn facebook).

Onze Deen, Peter liep bijna overal steeds op blote voeten. Op de eerste dag in Brac en op de 2e dag in Krka. Zelfs op plekken (en dat waren er nogal wat) waar dit niet kon. Waar wij van dachten dat het niet kon. Maar hij vond dat wel prettig. En zo ontstond er een heel verhaal over dat mensen in Denemarken geen schoenen mochten dragen of het land in mochten nemen. Zo werd #noshoesindenmark de wereld in geholpen en heeft onze Deen bijna de hele avond op z’n blote voeten staan dansen etc.. Typisch zo’n gevalletje van ‘had je bij moeten zijn'…

Na wederom een korte nacht stond voor mij de treinrit naar Zagreb op de planning. Ik heb nog geprobeerd een dag te verlengen in Split, maar dat werd te ingewikkeld. Helaas. Misschien kom ik Peter in Italië nog tegen van het weekend.

Zo werd Split geen rustpunt. Maar een gezellig verblijf in een top omgeving. In Zagreb is niet extreem veel, dus ik denk dat ik, voor ik naar Slovenië ga, daar mijn rust even ga pakken. Is een korte rust wat morgen avond heb ik al de slechts 2 uur durende treinreis naar Ljubljana voor de boeg. Maar wie weet veranderd dus rustplaats wel weer in iets anders….

  • 13 Juli 2017 - 14:37

    Tine:

    Echt genieten dus :)

  • 13 Juli 2017 - 15:09

    Silvia:

    Klinkt als zeer geslaagd! Ben benieuwd naar de mooie foto's ;-)

  • 13 Juli 2017 - 20:05

    Henk:

    He Man mooie verhalen maak zo nog eens wat mee.
    op naar je volgende verhaal .en zo zie je ook nog eens wat.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michèl

Actief sinds 30 Maart 2010
Verslag gelezen: 390
Totaal aantal bezoekers 40677

Voorgaande reizen:

03 Juli 2017 - 19 Juli 2017

EuroTrip 2017

01 April 2010 - 31 Augustus 2010

Australië

Landen bezocht: