Ljubljana - 14 en 15 juli - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Michèl Eggenkamp - WaarBenJij.nu Ljubljana - 14 en 15 juli - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Michèl Eggenkamp - WaarBenJij.nu

Ljubljana - 14 en 15 juli

Door: Michèl Eggenkamp

Blijf op de hoogte en volg Michèl

16 Juli 2017 | Slovenië, Ljubljana

Uitgerust in Zagreb ben ik die avond van vertrek uit Zagreb alweer aangekomen in Slovenië. In de hoofdstad Ljubljana. Het was rond 22:00 dat ik in het hostel terecht kwam. Bij binnenkomst was de kamer leeg, maar tijdens het opmaken van het bed kwam er als eerst een Fransman binnen. Benjamin. Het was was handen en voeten werk maar we begrepen elkaar.

Of ik nog geen stappen, en zo ja, dan wist hij wel een plek. Hij zou misschien later die avond ook nog daar heen gaan. Voor de zekerheid zijn nummer maar even opgeslagen.

Vervolgens kwam er een Australische binnen toen Benjamin de kamer inmiddels weer had verlaten. Janice, uit Melbourne. Zij had even een avondje rust nodig, dus was waarschijnlijk niet van plan om uit te gaan.
Niet heel veel later kwamen er 2 gasten binnen. Pieter en Tom. Uit ons eigen kikkerlandje. Zij hadden nog een biertje, ik had nog een biertje en die hebben op de hostelkamer maar opgedronken.

Inmiddels was ik op de hoogte gesteld dat Isabelle die ik in Zagreb tegen was gekomen die middag al met een groep in de stad was.
Na het biertje aan Tom en Pieter voorgesteld die kant op te gaan.

In een wat kleine kroeg zat een groep, waar Isabelle ook bij zat. Het waren allemaal buitenlandse studenten die stage liepen voor langere tijd of ergens daarmee bezig waren. Ze kwamen uit Italië, Polen, België, Duitsland, Nederland en uit Slovenië zelf. De sfeer kwam er meteen goed in, maar na het eerste drankje opperde iemand om naar Metelkova te gaan. Dat kwam me bekend voor. Dat was de plek waar Benjamin, de Fransman, het ook over had.

Zo gezegd, zo gedaan. Een bijzondere plek, ongeveer een kwartiertje lopen vanuit de binnenstad van Ljubljana. Moet je voor de gein maar eens op google zoeken: Metelkova, Ljubljana, Slovenië.

Het was druk, gezellig en het werd weer eens erg laat. Vele wisten niet meer zo goed hoe laat. Maar we schatten dat we rond 5 uur wel weer in het hostel waren.

Ondanks dat moest er de volgende ochtend gewoon uitgecheckt worden. In ieder geval door mij, omdat ik die avond de nachttrein al zou hebben naar Rome, Italië. Het voordeel, we hadden dus nog een hele dag. Ik had alleen nog het nachtleven van Ljubljana gezien.

De Poolse, die ook in ons Hostel sliep, moest eind van de middag al weer weg. Het was die avond ervoor dan ook, na 6 maanden, haar laatste avond in Slovenië. Tim (een Duitser die bij Isabelle op de kamer lag) was die avond ervoor ook mee geweest met stappen. We zouden eerst met z'n 4en wat gaan doen, maar we wisten niet dat de Poolse (Laura) al zo snel weg moest.

Met z'n 3en zijn we gaan brunchen in het grote, bekende park van Ljubljana. Dan hadden we die alvast gezien. Vervolgens zijn we naar het kasteel op de berg gegaan. Entree ticket voor een student was 5,20 euro, voor niet student 7,50 euro. Tim en Isabelle hadden beide een studenten pas. Maar ik niet. Dus toen in als 3e het kaartje kocht zei ik tegen de de dame aan de kassa dat ik een arme werknemer uit Nederland was en elke dag nog bij leer, maar dat ik daar geen studentenpas voor heb. GELUKT. ik kreeg de studentenkorting.

Mooi kasteel met mooi uitzicht over de stad. De Sloveense mensen zijn ontzettend aardige mensen en kunnen een grap her en der wel waarderen. Kortom veel gelachen. Na het kasteel, waar het ook nog even regende, zijn we nog door de stad (het stadje) gaan lopen, een late lunch / avondeten om 16:00 genomen. Tim moest er ook vandoor. Dus we gingen even terug naar het hostel. Daar kwamen we Tom, Pieter, Janice en Benjamin weer tegen. We hadden het idee om nog even een drankje te doen op de plek waar we die nacht hadden doorgebracht. Metelkova. Kijken hoe het er overdag zou uit zien. Benjamin en Janice kwamen later. Tom, Pieter, Isabelle waren vast die kant op gegaan.

Er kwamen weer wat herinneringen bij ons naar boven, al zag het er overdag een beetje dood uit en je had het gevoel dat iedereen aan de drugs zat (lokale mensen van daar). De bar ging open, Janice en Benjamin sloten aan en na een biertje moest ik alweer afscheid nemen van de groep, want ik moest de nachttrein halen en eerst nog mijn tas uit het hostel pakken.

Zo gezegd ...... op naar Rome.

  • 17 Juli 2017 - 19:49

    Tine:

    Zo gaat ie goed hè ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michèl

Actief sinds 30 Maart 2010
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 40695

Voorgaande reizen:

03 Juli 2017 - 19 Juli 2017

EuroTrip 2017

01 April 2010 - 31 Augustus 2010

Australië

Landen bezocht: